TEA


تاريخچه چاي به چين باستان يعني تقريبا 5000سال پيش برمي گردد. طبق افسانه هاي موجود در سال 2732 قبل از ميلادمسيح امپراطور Shen Nung طي اتفاقي ناگهاني ، زماني كه برگي از درخت وحشي در ظرف حاوي اب در حال جوشيدن افتاد ، چاي را كشف كرد. او بلافاصله به عطر و بوي حاصل از چاي دم كرده علاقه مند شد و مقداري از آن چشيد و اين چنين حس خود را بيان كرد ؛ نوشيدني حس گرمي دلپذيري به انسان ميد هد گويي تمام قسمت هاي بدن را لمس ميكند. Shen Nung دم کرده را "ch'a" نامگذاری کرده است كه در زبان چيني به معنی بررسی یا تحقیق است.

در حقيقت چاي نام یک نوشیدنی معطر است که معمولاً با ریختن آب داغ یا در حال جوش بر روی برگ‌های عمل آورده شده گیاه «کاملیا سیننسیس»، که گیاهی همیشه سبز و بومی آسیای شرقی است  ، بدست می‌آید. این نوشیدنی پس از آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان است.

در طول تاریخ چای ، فراتر از عطر و طعم خوشمزه آن ، با مزایای سلامتی قابل توجهی همراه بوده است. مطالعات جدید نشان می دهد که این خواص درمانی ممکن است مبنای علمی داشته باشند ، زیرا به نظر می رسد مصرف چای سبب :


• تقويت عملكرد سیستم ایمنی
• میزان کلسترول LDL را کاهش یا سطح کلسترول HDL را افزایش مي دهد
•فشار خون پایین
• خطر حمله قلبی را کاهش مي دهد
• خطر ابتلا به سكته مغزي كمتر است
• خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد
• طول عمر را افزایش می دهد
• هضم را تقویت مي کند
• از حفره های دندانی و لثه جلوگیری مي کند
• سطح استرس کمتر
• توجه ذهنی را بیشتر مي کند

با این حال ، توجه به این نکته مهم است که هیچ یک از تحقیقات تا به امروز قطعی نیست. علاوه بر این ، این مطالعات اغلب پارامترهای بسیار متفاوتی را در بر می گیرند ، و مقایسه دقیق نتایج را دشوار می کنند. به طور کلی ، آزمایشات تمایل دارند که روی سه ماده برجسته در چای دم کرده تمرکز کنند: آنتی اکسیدان ها (فلاونوئیدها) ، مواد مغذی و کافئین.

فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی

به نظر می رسد مزایای سلامتی چای در درجه اول ناشی از غلظت بالای پلی فنول ها (یا ترکیبات آلی) به نام فلاونوئیدها است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی هستند. تصور می شود آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد كه سبب آسیب سلول ها مي شوند را تخریب کرده و توانایی آنها در آسیب رساندن به مولکول های مفید بدن ما را مختل می کنند. در حالی که این ترکیبات به طور طبیعی توسط همه گیاهان سنتز می شوند ، Camellia sinensis از نظر طیف گسترده ای از فلاونوئیدها متمایز است. چای سبز حاوی بالاترین سطح کاتچین های فلاونوئید ، به ویژه EGCG (اپی گالوکاتچین گالات) است که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قابل توجه آن مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور کلی ، چای های سفید و سبز - که فقط به آرامی یا اکسیده نشده اند - حاوی کاتچین های بیشتری هستند. با افزایش بیشتر اکسید شدن برگ ، که در فرآیند چای سياه اتفاق می افتد ، این کاتچین ها به ترکیبات مفید دیگری به نام تانن های کاتکول تبدیل می شوند: theaflavins و thearubigins. این دو فلاونوئید آنتی اکسیدانی هستند که به برگهای تیره تر رنگ سیاه چای می بخشند و رنگهای مشروب از طلایي و قرمز تا قهوه ای تیره و سیاه را نشان می دهند. توجه داشته باشید چای سیاه بالاترین منبع منفرد فلاونوئیدها در رژیم غذایی ایالات متحده است.

مواد مغذی

چای منبع تغذیه ای ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. این گیاه حاوی کاروتن (پیش ساز ویتامین A) ، تیامین (ویتامین B1) ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) ، اسید اسکوربیک (ویتامین C) ، ویتامین E ، اسیدفولیک ، پتاسیم ، منیزیم ، منگنز و فلوراید است.


کافئین

یکی از بزرگترین ويژگي هاي چای ، وجود کافئین است ، ماده ای قدرتمند که ما را در طول روز بیدار و احیا می کند. این ترکیب آلی هنگام تنفس کاملاً تلخ است که به گیاه چای کمک می کند تا از حملات حشرات جلوگیری کند. در اعتدال ، مصرف کافئین می تواند در تحریک متابولیسم ، افزایش عملکرد مغز و هوشیاری مفید باشد.

برخلاف تصور عامه ، میزان کافئین با دسته های کلی چای مطابقت ندارد به عنوان مثال ، چای سیاه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای سبز یا سفید نیست. کافئین در مقادیر مختلفی در چایهای فردی و در ارقام مختلف گیاه ، مراحل رشد و قسمت هایی از گیاه رخ می دهد. به طور کلی ، یک فنجان قهوه معمولی تقریباً 125-185 میلی گرم کافئین دارد ، حدود نیمی از این مقداردر چاي وجود دارد. توجه داشته باشید که این سطح معمولی است و بسته به نحوه تهیه چای ، میزان کافئین می تواند بسیار متفاوت باشد. کافئین محلول در آب است ، بنابراین هرچه زمان کمتری برگها تزریق شود یا دمای آب استفاده شده کمتر باشد ، کافئین کمتری آزاد می شود. اثرات کافئین توسط ترکیب دیگری در چای به نام تئوفیلین تکمیل می شود. در حالی که کافئین در درجه اول در مغز و ماهیچه ها فعال است ، تئوفیلین دارای خواص ضد التهابی عمومی است و سیستم تنفسی ، قلب و کلیه ها را تحریک می کند. این مطابق با تحقیقات است که چای در حفظ یک سیستم قلبی و عروقی سالم مفید است.

انواع چاي

1) چای سیاه

طعم دار ترين چای ، چای سیاه است كه به مدت طولانی اکسید شده و باعث ایجاد رایحه و سلیقه های قوی می شود. از طعم های پر جنب و جوش ، غنی و رنگ های مختلف از سیاه تا قرمز تیره را دارا مي باشد.

  • مزایای گزارش شده: برخی از مطالعات نشان داده اند که چای سیاه می تواند خطر سکته مغزی ، تنظیم کلسترول و فشار خون را کاهش دهد.


2) چای سبز

این چای سنتی چینی از برگهایی تهیه می شود که تا زمانی که برگ های چای سیاه اکسیده نشود ، طعم هایی ایجاد می کند که از خاکی تا دودی تا جلبک دریایی است. رنگ آن سبز است اگرچه گاهی اوقات می تواند به رنگ زرد بنظر برسد.

  • مزایای گزارش شده: افزایش متابولیسم ، کاهش کلسترول و احتمالاً کاهش خطر نارسایی قلبی.

3) چای سفید

مانند چای سبز ، چای سفید نیز اکسید نمی شود. اما چای های سفید به طور کلی دارای طعمی ملایم تر از چای سبز یا سیاه هستند. زرد رنگ و كمرنگ هستند.

  • مزایای گزارش شده: نوشیدن چای سفید می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند و آنتی اکسیدان های آن دارای مزایای بهبود پوست و تولید سلول هستند.


4) چای اولانگ

چای اولانگ از همان گیاهانی تهیه می شود که چای سیاه و سبز تولید می کند ، اما در حالی که چای سیاه کاملاً اکسیده می شود و چای سبز اکسیده نمی شود ، اولونگ نیمه اکسیده می شود ، سپس چرخ می شود .اولونگ می تواند به رنگ سبز تیره یا قهوه ای باشد.

  • مزایای گزارش شده: برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند به کاهش خطر دیابت کمک کند. به علاوه ، طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را به همراه دارد.


5) چای ماسالا چای


چای سیاه مصرف کنید و زنجبیل و هل را اضافه کنید (و گاهی اوقات دارچین ، میخک یا آنیسون) ، سپس آن را با شیر و شکر سرو کنید ، و چاي ماسالا دریافت کنید. این چای به ویژه در هند بسیار محبوب است ، اما در چند دهه اخیر جايگاه ويژه اي در کافه های معاصر غربی پیدا کرده است.



6) ماتا

از بین بسیاری از انواع مختلف چای ، Matcha کمی عجیب است. شما برگهای کتانی پیدا نمی کنید. این چای سبز به عنوان پودر سنگی در ژاپن وجود دارد و در ژاپن آنقدر محبوب است که مراسمی در مورد نحوه تهیه و سرو آن وجود دارد. اگر بستنی با چای سبز را ببينيد مربوط به همين نوع چاي مي باشد.


7) چای بابونه

یک چای محبوب براي عصرانه مي باشد. بابونه گیاهی است که هنگام تفت خوردن ، عطري خوشبو ایجاد می کند. برخی بر این باورند که بابونه آرامش بخش ترین چای ها است.



8) چای هیبیسکوس

ساخته شده از گلبرگهای گل رز مي باشد ، هیبیسکوس آب را به سایه ای خوش رنگ از قرمز تبدیل می کند و طعمي ترش و ميوه اي دارد.